Seperti biasa, sebagai seorang student yang tinggal di asrama mestilah setiap masa dan saat akan bertemu dengan kawan- kawan. Masa di kelas, prep, bilik dan penjuru mana-mana pun mesti akan berjumpa dengan orang.
Bila tinggal di asrama, adakalanya kita lebih banyak peluang untuk bersembang. Kalau sudah dapat nikmat bersembang, tidak kiralah bersembang tentang isu yang berfaedah mahupun tidak, dosa mahupun pahala, duniawi mahupun ukhrawi semua tidak akan diendahkan. Apa yang penting bersembang!
"Eh, mila engkau tahu tak pasal gosip BigBang tu ? Aku tak puas hati la. Ada ke patut dorang cakap tuuuuttt...tuuuttt....tuuutt..."
"La... Betul ke beb ? Aku pun ada jugak dengar.. Tapi tak pasti la betul ke tak.. blaa..bla..bla..."
"Engkau tahu tak, semalam mamat tu aku nampak dating kat pasar malam... Takdelah cantik sangat makwe dia tu. Biasa je pun.."
Banyak perkara yang kurang manfaat menjadi perbualan daripada yang bermanfaat. Demikianlah manusia seharian. Bila di hitung banyaknya perkataan yang kurang bermanfaat, pasti melebihi timbangannya daripada perkataan yang bermanfaat.
Ada pula yang lebih pro perkataannya tentang dunia artis yang penuh sensasi. Bangga benar dirinya dapat meneroka setiap pelusuk kehidupan artis yang disanjung-sanjung oleh dunia.
Wahai umat Islam, adakah perlu untuk kita kisahkan atau sibukkan diri tentang dunia artis sedangkan diri kita sendiri pun belum tentu terurus? Kita mencanang cerita artis, menjaja gosip yang hangat di dalam kehidupan mereka. Jika boleh, ingin sahaja mengikuti kisah kehidupan idola kita sehingga akhir hayatnya.
Sedarlah bahawa di akhiratlah kita selamanya. Dunia ini hanya pinjaman semata-mata. Tidak perlu mengejar cerita-cerita duniawi kerana bukanlah cerita-cerita ini yang menjadi peneman kita ketika di kubur nanti. Dari saat ini, sedarkanlah hati kalian agar jangan terlalu taksub untuk hidup di dunia yang fana ini.
Gunakanlah peluang kita hidup di dunia ini untuk mengumpul sebanyak mungkin kebaikan dan amalan sebagai bekalan untuk dibawa ke akhirat nanti.Lebih baik menyibukkan diri dalam urusan yang berkait dengan kehidupan sendiri, daripada menyibukkan diri dalam kehidupan orang lain.
Hukum Mengumpat
Apakah yang dimaksudkan dengan mengumpat?
Maksud mengumpat dapatlah didefinisikan sebagai bercerita tentang perihal keburukan dan kelemahan seseorang kepada orang lain di mana akan diumpat merasa marah dan benci dengan perkara yang didengari tentang dirinya. Bercerita tentang keburukan dan kelemahan seseorang samalah juga seperti membuka aib seseorang itu kepada orang lain.
Rasulullah S.A.W pernah bersabda :
" mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya."
(Hadis Riwayat Muslim)
(Hadis Riwayat Muslim)
Dan hukumnya adalah haram di sisi Allah SWT.
Firman Allah s.w.t yang bermaksud;
"Wahai orang yang beriman ! Jauhilah kebanyakan daripada sangkaan ( supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang ) kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari - cari kesalahan dan keaiban orang lain dan jangan sesetengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang daripada kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati ? ( Jika demikian keadaan mengumpat ) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. ( Oleh itu, patuhilah larangan yang tersebut ) dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah Penerima Taubat lagi Maha Mengasihani "
(Surah al-Hujurat atat 12) ?
(Surah al-Hujurat atat 12) ?
Sesungguhnya pengharaman mengumpat itu jelas di dalam Al-Quran kerana ianya boleh menjatuhkan maruah seseorang (orang yang diumpat) di samping boleh membawa kepada kemudharatan yang besar iaitu boleh membawa kepada bahaya fitnah dan merupakan suatu pembohongan sekiranya perkara yang menjadi umpatan itu sedikit pun tidak ada kebenarannya atau tidak ada pada orang yang diumpat.
Bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud;
" sesiapa yang melakukan kezaliman terhadap saudaranya melibatkan maruah ( penghormatan ) atau sebagainya, maka lebih baik dia memohon kemaafan kepada orang itu sebelum tiba hari di mana dinar dan dirham tidak lagi diperlukan. Jika dia mempunyai apa - apa kebaikan, perkara itu akan ditarik daripadanya sebagai balasan ke atas kejahatan yang dibuat. Jika dia tidak ada sebarang amalan kebaikan, maka kejahatan orang yang diumpat itu akan diletakkan kepadanya "
(Hadis Riwayat Bukhari) ?
(Hadis Riwayat Bukhari) ?
Sabda bagindaa lagi di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu;
"Rasulullah bertanya, "Adakah kamu tahu apa itu ghibah?", mereka berkata : Allah dan RasulNya lebih mengetahui. Baginda berkata : "Engkau menyebut sesuatu mengenai saudaramu dengan perkara yang tidak disukainya". Dikatakan : Beritahukanlah kepadaku, bagaimana sekiranya ada pada saudaraku itu apa yang aku katakan? Baginda berkata : "Sekiranya ada padanya apa yang kamu katakan, maka kamu telah mengumpatnya, jika tiada padanya apa yang kamu katakan maka kamu telah memfitnahnya"
(Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi, al-Darimi, Ahmad dan Ibn Hibban)
(Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi, al-Darimi, Ahmad dan Ibn Hibban)
Keharusan Mengumpat
Walaupun pada asal hukum mengumpat adalah haram, namun ianya juga menjadi harus bagi kita dalam keadaan yang tertentu. Di dalam kitab Riyadus Solihin iaitu karangan kitab oleh Imam Nawawi, terdapat 6 keuzuran yang diharuskan padanya mengumpat.
1- Kes Penganiayaan.
Apabila seseorang dizalimi sebagai contohnya seorang isteri yang dizalimi oleh suaminya, maka menjadi keharusan kepada si isteri untuk menceritakan keaiban dan keburukan yang dilakukan oleh suaminya ke atas dirinya kepada pihak pemerintah. Hal ini adalah bertujuan untuk menyelesaikan masalah dan sebagai bukti bahawa kezaliman itu memang berlaku
2- Mohon Bantuan Mencegah Kemungkaran.
Apabila di dapati berlakunya kemungkaran, kemudian melaporkannya kepada pihak yang berkuasa dengan tujuan/ niat untuk mencegah kemungkaran yang ada, maka diharuskan untuk orang yang mengadu menceritakan kemungkaran yang dilakukan. Sebagai contoh dia mengatakan " Si polan telah melakukan maksiat begitu begini, maka tegahlah dia agar tidak berlaku kemudaratan yang berpanjangan".
3- Minta Fatwa.
Diharuskan juga menceritakan keaiban orang dengan tujuan meminta fatwa sepertimana Hindun meminta fatwa kepada Rasulullah SAW perihal suaminya yang kedekut.
4- Mengajak Muslimin Agar Bersikap Berhati-hati.
Tujuan menceritakan keburukan orang yang tertentu adalah semata-mata untuk kemaslahatan orang lain agar berhati-hati dan tidak mudah terpedaya contohnya seperti mendedahkan kepalsuan seorang yang pura-pura alim atau pembawa ajaran sesat supaya orang ramai mengetahui hakikat dirinya yang sebenar. Begitu juga, mendedahkan penyelewengan seorang pemimpin dalam mentadbir rakyat kepada orang yang berkuasa melantiknya agar mereka tidak tertipu untuk terus memberi kuasa kepadanya.
5- Jika Melakukan Maksiat dan Bid'ah Secara Terang-terangan.
Jika seseorang itu melakukan maksita dan bid'ah secara terang-terangan, maka menjadi harus hukum mengumpat tentangnya. Dengan syarat diniatkan keharusan mengumpat itu agar tidak mudah tertipu dan supaya kaum muslimin yang lain sentiasa berwaspada dengannya. Walau bagaimana pun tidak boleh menceritakan keburukannya yang tersembunyi.
6- Sebagai Tanda Pengenalan.
Dibolehkan dengan syarat tidak bertujuan untuk menghina dan merendahkan orang yang dinyatakan seperti mila jongang, mamat tempang. Andaikata hanya dengan gelaran-gelaran tersebut menjadikan orang lebih mengenalinya, maka diharuskan menceritakan kekurangannya.
Kesimpulannya, walaupun terdapat beberapa situasi yang dibolehkan mengumpat, namun perlulah kita ingat ianya juga bersandarkan kepada niat kita. Sekirannya niat kita lebih cenderung kepada menceritakan keaiban dan kekurangan orang lain, boleh jadi ianya jatuh kepada mengumpat. Dan ketahuilah sesungguhnya mengumpat itu adalah haram dan setiap yang haram itu padanya dosa.
Jauhilah mengumpat wahai umat Islam, kerana realitinya kita hanyalah hamba yang lemah untuk lari daripada melakukan perbuatan terkutuk itu. Jangan sampai amalan kita terlepas kepada orang yang diumpat. Tidak pernah merugi bagi mereka yang menutup keaiban orang lain. Cukuplah sekadar mendengar jika memang keadaan tidak mengizinkan untuk kita lari dari tempat mengumpat itu.
Sesiapa yang memelihara lidahnya ( tidak menceritakan keburukan orang lain ), Allah akan menutup kecelaannya di akhirat nanti, Sesiapa yang menahan kemarahannya, Allah akan lindungi daripada seksaanNya. Bersama - samalah kita hindari perbuatan mengumpat ini dari masa ke semasa kerana
Rasulullah pernah bersabda :
"Wahai orang yang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya ! Janganlah kamu mengumpat kaum muslimin dan janganlah kamu mengintip - intip keaibannya. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban saudaranya, Allah akan mengintip keaibannya dan Dia akan mendedahkannya, meskipun berada dalam rumah sendiri "
(Hadis Riwayat Abu Daud, Ahmad dan al - Tarmizi)
(Hadis Riwayat Abu Daud, Ahmad dan al - Tarmizi)
Wallahu Anta A'lam
No comments:
Post a Comment